pátek 23. listopadu 2012

Obchody s dluhem

  Původně jsem tento článek psát nechtěl, ale nějak mi to nedá. Říkal jsem si, že to nechám plavat, protože se mi nechce šťourat ve věcech, které by mi mohly být úplně ukradené, protože se mě ani trochu netýkají. Jenže mi to pořád vrtá hlavou a chci se o to s vámi podělit.



Co je Multi Level Marketing?
Multi Level Marketing (MLM), nebo také síťový makreting, je jedna z forem podnikání, nebo lépe řečeno jedna z právních forem firemního marketingu. Ty jsou různé, od korporací (s.r.o., a.s., v.o.s., k.s.,...), přes Franchising (Mc Donald, KFC, ...) až po MLM a další. Zjednodušeně jde v "mulťáku" o to, že se stanoví nějaký produkt, se kterým se obchoduje a pak jen sháníte další lidi pod sebe, ze kterých vám jdou prémie, pokud se jim daří onen produkt prodávat. Z těch nejznámějších firem provozujících MLM jsou například AVON nebo Herbalife. Někdo fungování MLM nazývá jako pyramida nebo letadlo, ale to jsou zas trochu jiné věci, ačkoliv fungují na stejném principu.

Lákavá nabídka
Před nějakou dobou se mi po telefonu ozvala kamarádka, jestli bychom mohli zajít na kafe, že má pro mě nějaký kšeftík. Už z toho důvodu, že mi neřekla, o co konkrétně jde, to smrdělo mulťákem na sto honů, ale proč si to neposlechnout, třeba mě to zaujme.
Sešli jsme se v jedné pěkné restauraci, kterou jsem vybral jako tichou a pohodovou, jako dělanou na obchodní schůzky, protože mi bylo jasné, že se mnou nechce probírat výměnu dvaceti deka celeru za deset svazků pažitky z mojí zahrádky.
Když kamarádka přišla, měla s sebou ještě nějakého dobře oblečeného pána se sebejistým výrazem. To byla další věc, která mi trochu srazila důvěru vůči potencionálním podmínkám našeho obchodu. Domlouvali jsme se jen spolu. O přítomnosti nějakého cizího pána s nonšalantním úsměvem nepadlo ani slovo. Ale budiž.
Chvilku jsme nezávazně klábosili, i z toho pána jsem měl celkem dobrý pocit. Obchodník musí ukázat, že je nad věcí, což se mu dařilo, přestože chvílemi působil až zbytečně moc arogantně (pokud si to čtete pane, berte to jako zpětnou vazbu, ne jako bezúčelnou kritiku) a nepokoušel se o žádný nucený icebreak (angl. prolomení ledů; výraz pro uvolnění konverzace před samotným obchodem), na což jsou většinou tihle obchodníci specialisti. Tenhle ne. Žádné "Jejda, já taky jezdím rallye a taky s Citröenem!" nebo "To je ale náhoda! Já taky sbírám cínové modely Napoleonovy armády z devatenáctého století! Kolik jich máte?" jsem naštěstí neslyšel. Věděl jak najet na stejnou vlnu i bez toho.
Přešli jsme k věci. První, co jsem se dozvěděl, bylo to, že jediné, co si za peníze nekoupíme, je zdraví. Na notebooku mi pán ukázal, že voda, kterou piju, obsahuje ohromné množství všelijakého svinstva a proto mi nabízí filtr na vodu, který už je ve spoustě států běžný. Jeho cena je 42.000 Kč, ale když nastoupím pod jejich společnost, budu jej moct splácet po nějakých 1.500 Kč měsíčně, a za každého člověka, kterého takhle získám, dostanu 4.000 Kč. Což zní moc hezky. Ještě mi ukázal ověření se štemplem od nějaké laboratorní společnosti, takže celý filtr na vodu je potvrzen čestným razítkem.

Obchodník nebo podvodník?
Ačkoliv by to spoustu lidí v tuto chvíli mohlo napadnout, nejedná se o podvod. Znám spoustu lidí, kteří si podobným způsobem přivydělávají. Pouze to není tak tvrdé, jako v tomto případě.
Ale pár věcí mě přinutilo hodně couvnout. Nikdo mi neřekl, kdo jsou, odkud jsou, co dělají, jak se jmenujou atd. Až potom jsem si horko těžko přečetl v rohu obrazovky pánova notebooku, že se jedná o nějakou Reinsurance Company, o které jsem v životě neslyšel. Pokud mi někdo hned na začátku schůzky nepředstaví svoji společnost se vším všudy, už se mnou nic neuzavře. To je první zoubek.
Horší jsou lži. Když mi někdo řekne, že mě to bude stát 42.000, počítám s tím, že mě to bude stát 42.000. Když jsem si ale tuto firmu projel na Googlu, zjistil jsem přímo z jejich zdrojů, že je to 50.000, které jim za vás vyplatí společnost Cofidis. Té pak i s úroky dlužíte kolem 60.000 Kč. Tyhle věci by se měly říkat narovinu. Lež!
Když jsem během prezentace pánovi nadhodil, že filtr z vody odstraní všechny minerály a udělá z ní destilku, argumentoval tím, že je uvnitř kapsle, která tam ty "hodné" minerály dodá zpátky. Bohužel, zrovna tohle je další kámen na kosu. Zpětná mineralizace vody je tak složitý a nákladný proces, že nějaká tabletka ve skříňce pod dřezem, jej nenahradí, i kdyby byla ze zlata. Jak jsem na to přišel? Jednak o tom něco vím, ale hlavně jsem se poptal na krajské hygienické stanici u komunální hygieny, která má na starosti právě vodu a její kvalitu. Dokonce i další moje kamarádka, která do tohoto kšeftu spadla a neměla na to buňky, si nechala vodu tekoucí z onoho filtru zkontrolovat. A ejhle, ono je to fakt nepoživatelný! :)
UPOZORNĚNÍ: Pokud doma už tento filtr máte (Aqua Pro M800), rozhodně vodu z něho nedávejte pít dětem!
Ještě jsem se dočetl, že ten štempl, kterým se ohánějí, pochází z libereckých laboratoří, je z roku 2008 a byl platný pouze dva měsíce, než se jeho platnost zpochybnila a vyvrátila. To ale nemohu posoudit, protože jsem ten certifikát viděl jen krátce.
Za každého dalšího dostanete 4.000 Kč. Hezké. Kamarádka podepsala smlouvu, ve které se pak dočetla, že za každého dostane 2.500 Kč. Bylo jí řečeno, že omylem dostala starou smlouvu. To je vše. Tím to haslo. To není zrovna fér od firmy, která všude tvrdí, jak strašně pomáhá lidem ve finančních tísních a jak je to nejlepší byznys na světě.
Další věc, která mě odrazuje, je pofidérnost samotné společnosti. Firma má sídlo v nějaké garáži na ulici Gajdošova v Brně a její jednatel, pan Pavel Pokorný, má bydliště na Husově 5 v Brně, což je adresa magistrátu, kde mají bydliště bezdomovci nebo extrémně zadlužení mafoši. Už to by mě odradilo od spolupráce.
Taky jsem si zjistil, že kromě těch peněz za samotný čistič vody, se ještě platí minimálně 2.000 Kč za každý nový filtr, které se uvnitř čističe musí měnit, a taky zrovna nešetří vodu. S každým natočením vody do sklenice proteče čističkou dalších 6 litrů vody do odpadu, protože se automaticky proplachuje filtr. To vám ale taky nikdo neřekne. Na to přijdete později.
Ve světě se však tato čistička opravdu běžně používá. Sice ne jako hlavní zdroj pitné vody, ale třeba jen na vaření, umývání nádobí atd. Taky ve světě stojí v přepočtu na koruny 17.000,-. Těch 42.000, které stojí tady v ČR přes Reinsurance Company, jsou prý i s montáží a desetiletou zárukou. Ok, budu tomu věřit, je to možné.
Je to už jen detail, ale ještě mě zaujalo, jak si pán protiřečil. Na začátku schůzky mi řekl, že zdraví se nedá za žádnou cenu koupit a na konci schůzky mi nabídl zdraví za 42.000 Kč :)

Dobré ryby na špatných háčcích
Nicméně, pokud se necháte přemluvit, nebo se vám to prostě líbí a vrhnete se do toho, chce to trochu morální tvrdosti. Aby vám tento kšeft něco vydělal, musíte takhle pozvat na kafe s pánem v obleku další lidi. A bohužel vám nezbývá nikdo jiný, než vaši kamarádi, známí, příbuzní. Kamarádka, která mě pozvala na kafe už totiž předtím pozvala na kafe jinou moji kamarádku, která mi den potom taky volala, jestli nechci na kafe. Hned po pár dnech mi volala znovu, že je dobře, že jsem to odmítl, protože ona se teď s prominutím topí ve sračkách. Nic s tím však nenadělá, protože smlouvu podepsala dobrovolně a přes to vlak nejede.
Už tam vidíte tu pomyslnou stěnu, za kterou to dál prostě nejde? Studna vašich kamarádů není bezedná a jednou někdo musí skončit v bodě, kdy už není smlouvu komu nabídnout a zůstane mu pouze šedesátitisícový dluh u Cofidisu. Pak musíte mít hodně silný žaludek, protože jestli sepíšete smlouvu se dvěma kamarády, kterým studna přátel vyschla, už to asi nikdy kamarádi nebudou, protože jste je právě dostali až na dno kopky hnoje. Vy ale budete vysmátí, protože dostanete za každého z nich krásné čtyři tisíce korun. Taky se vám zdá, že tento "byznys" celkem šikovně bourá morální hodnoty?

"Dal by si pán vymytí mozku?"
"Ano, dvakrát prosím."
Nejvíc se ale bavím při čtení komentářů k nějakému článku, který napsala osoba, jenž podepsala smlouvu a doplatila na to. Noví lidi se špatně získávají, když má společnost špatné jméno, tak se rozjíždí v komentářích velký virál. Začnou se objevovat příspěvky o tom, že jsme to všichni špatně pochopili, že nám byl bohužel špatně vysvětlen systém nebo, že oni už jsou dávno milionáři, takže někde děláme chybu my. Pak jsou tu ještě takové drzé komentáře, za které by si autoři zasloužili pár facek po papuli a rozhodně jim to nové lidi nepřivede. Nadávají vám, že jste líní (tohle slovo se opakuje nejčastěji), že nevíte co je to byznys, proto budete do konce života dělat ve fabrice za 10.000 měsíčně, nebo že jste prostě neschopní idioti, kteří žijí zbytečně. Je mi až na zvracení, když nějaký fracek říká byznys tomu, že si vezme velký dluh na něco, bez čeho se do teď všichni obešli, a stejně tak zadluží svých pár kamarádů jen proto, aby ten svůj alespoň částečně splatil. Myslím, že tahle logika je daleko hloupější než vstávání v 6 ráno k soustruhu a do věci, které já říkám byznys, to taky nemá zrovna kousek.
Nejlepší na tom je, že jsou ty komentáře jak přes kopírák (posuďte sami třeba ZDE). Všichni dokola plácají o tom, jak jsou všichni dneska líní, jak tomu nerozumí atd. Myslíte si, že to mají ze své hlavy? Nezávisle na sobě tolik lidí píše ty samé žvásty? Já si to nemyslím.
Další protiřečení je krásně vidět v tom, když člověku říkají, že za pár tisíc denně vstává v 5 ráno a maká u mašin, aby mu pak na konci komentáře oznámili, že je to proto, že je líný :)
Ovšem nejkurióznější jsou buď pohádkové příběhy, nebo takzvané "Ctrl+C & Ctrl+V" komentáře. Občas si lze všimnout, že jeden a ten samý komentář dává víc lidí. To je divné, že? :) Nebo mě zaujal pohádkový komentář o tom, že pánovi voda z čističky Aqua Pro M800 vyléčila lupénku a dokonce pak i uzdravila jeho psa, který už teď nekulhá :)
I podle tohoto si můžete udělat obrázek sami.

Proč to celé píšu?
Je to jednoduché. Celý ten článek je o tom, že jsem udělal něco, co spousta z vás neudělala. Víte, co to je? Já vám to povím. Sedl jsem k počítači, rozjel si vyhledávač Google a udělal jsem si jasno. Tento konkrétní příběh berte jen jako příklad! Jde o všechny firmy na světě, o všechny druhy obchodu. Pod každým nadpisem v tomto článku je skupina věcí, podle kterých si můžete o firmě udělat obrázek. Od osobní schůzky a jejího pojetí, přes informace o firmě a jejích praktikách, zkušenosti spokojených i nespokojených uživatelů, až po reprezentaci společnosti na internetu a v médiích. To všechno si dejte dohromady, než se k něčemu vrhnete. U společností, jako je třeba Reinsurance Company, máte možnost si vydělat a opravdu to jde. Je to i legální. Ale podle těchto kritérií nejprve zvažte, jestli vám to za to všechno stojí nebo jestli na to máte žaludek a buňky.
Sakra lidi! Žijete, stejně jako já, v době internetu, Googlu a podobných věcí! Když jsem byl ještě štěně, takové možnosti jsme neměli a přesto jsme si vyzjistili dost. Dneska máme ten Google před obličejem od rána do večera, tak kde je problém, když pak řekneme "Já jsem to nevěděl."?
Upřímě, je mi líto mojí kamarádky, která se teď plácá v úplně zbytečném dluhu. Proto ten článek. A nechci, aby se v něm plácal někdo další.
LIDSKÁ NAIVITA JE DNES MEZI OBCHODNÍKY VYSOCE VYUŽÍVANOU KOMODITOU!
Neposkytujte ji každému.

Takže co uděláte, když vás někdo pozve na podobnou schůzku a nebude se vám něco zdát? Řeknete, že si to rozmyslíte a budete na tom trvat. Někteří mají tendence zastrašovat. Nebojte se toho, je to stejný pšouk jako vy, akorát si od tatínka půjčil peníze na fešný sako, takže nemějte strach.
Hned jak přijdete domů, zapnete počítač a najdete si na Googlu nebo Seznamu všechno, co jen jde a projedete si i reakce lidí, kteří mají s konkrétní firmou zkušenosti!
Nad tím vším v klidu u cigára nebo u kafe popřemýšlíte, zvážíte pro a proti, popřípadě zvednete telefon a zavoláte někomu známému, který se v těchto věcech pohybuje.
Pokud jste se rozhodli, že to zkusíte, ze všeho nejdřív si alespoň jednou přečtete řádně celou smlouvu. Klidně i pětkrát, prostě dokud jí nebudete rozumět.
Až pak, když bude všechno v pořádku a všechno jasné, smlouvu podepište.

Jasné?

1 komentář:

  1. Drive: RTFM = Mel by sis precist navod
    Dnes: UTFG = A co takhle Google???

    OdpovědětVymazat